آتش‌سوزی یک هتل‌آپارتمان در مشهد مهار شد (۱۵ تیر ۱۴۰۳) تامین کامل امنیت در شعبات اخذ رای مشهد و خراسان رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) ۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

کشف ۷ تن مواد مخدر در ۹۳ روز

  • کد خبر: ۷۴۸
  • ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
کشف ۷ تن مواد مخدر در ۹۳ روز
هم زمان با اعلام کاهش کشفیات موادمخدر در استان، سن اعتیاد ۱۵ سال اعلام شد

راحله حسین زاده - مبارزه با مواد مخدر از مسائل مهم و جدی در سطح بین المللی است که از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدان توجه می شود. ایران به دلیل همجواری با کشورهای تولیدکننده عمده این موادافیونی از قربانیان اصلی مواد مخدر بوده و همواره با این معضل اجتماعی که حالا چهره کریه خود را در میان نوجوانان و بانوان بیش از گذشته به نمایش گذاشته است دست و پنجه نرم می کند. همبستگی و ارتباط تنگاتنگ میان مصرف مواد مخدر و جرم های ناشی از آن در سطح جامعه می طلبد تا تمام دستگاه ها و تشکل ها حداقل در هفته ای که به نام مبارزه با موادمخدر نام گذاری شده است، راهکارهای موجود برای مقابله با آسیب های ناشی از آن را بررسی کنند و در راستای آموزش و پیشگیری گام های مؤثری بردارند.
هفته مبارزه با مواد مخدر فرصتی مغتنم است تا اقدامات و برنامه های انجام شده با محوریت پیشگیری از اعتیاد برای کاهش آسیب های اجتماعی معرفی شود، موضوعی که دستمایه برگزاری نشستی خبری از سوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی شد. نشستی که هم زمان با برگزاری آن دو خبر مرتبط در حوزه برخورد با قاچاقچیان موادمخدر اعلام شد. در یکی از این عملیات ها پلیس مشهد موفق شد ۱۰۲ کیلو و ۴۵۰ گرم حشیش در بازرسی از یک باغ ویلا در حاشیه شهرمشهد کشف کند همچنین سربازان گمنام امام زمان(عج) نیز 2لابراتوار و باند قاچاق ماده مخدر صنعتی شیشه را در مشهد متلاشی کردند. اما آنچه در حوزه هماهنگی میان دستگاهی از سوی شورای هماهنگی موادمخدر نیز در یک سال گذشته صورت گرفته است را محمدحسن جهان دبیر این شورا، اعلام و اظهار کرد که از پنجم تیرماه سال 97  اکنون بیش از 33 تن انواع مواد مخدر و روان گردان ها در استان کشف و ضبط شده که این آمار نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است.به گفته این مقام مسئول، نیروی انتظامی با 89درصد کشفیات سرآمد دیگر دستگاه ها بوده است و در ادامه مرزبانی، اداره کل اطلاعات و گمرکات استان، دیگر نهادهایی بوده اند که در کشفیات به ترتیب نقش بیشتری داشته اند.


تریاک همچنان محبوب
پاسخ جهان به یکی از سؤالات مطرح شده درباره بیشترین موادکشف شده نیز این چنین بود که بیشترین مواد کشف شده متعلق به تریاک به میزان 74درصد، حشیش در رتبه بعدی با 12درصد و هروئین با 10 درصد سومین ماده مخدر پرتکرار در حوزه کشف بوده. مابقی کشفیات نیز متعلق به موادمخدر شیشه و مورفین بوده است.طبق آمارهای ارائه شده در این نشست خبری، سال گذشته 64 باند قاچاق مواد مخدر منهدم شده اند و در این راستا 8710 قاچاقچی و خرده فروش دستگیر و 12 هزار و 850 نفر معتاد کارتن خواب نیز جمع آوری شده اند.


7.5تن مواد در 3ماه
کشفیات مواد در سال جاری، دیگر محور سخن های جهان بود و اعلام کرد که در 93روز گذشته حدود5/7تن موادمخدر کشف شده و به نسبت مدت مشابه سال قبل 22درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان کشفیات نیز با5174کیلوگرم باز هم متعلق به تریاک بود و حشیش با 1011کیلوگرم، مورفین 550، هروئین 270و شیشه با 243کیلوگرم در رده های بعدی قرار داشته اند. در همین مدت 2676نفر قاچاقچی دستگیر و 18 باند فروش مواد مخدر نیز متلاشی شدند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه گریزی به تعداد معتادان متجاهر جمع آوری شده از 15 اسفند ماه 97 تا 15اردیبهشت 98 گریزی زد و بیان کرد: در این مدت2855نفر جمع آوری شدند که پس از سفر دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به استان، ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر به2500 نفر رسیده است.


کاهش سن اعتیاد به 15سال
وی اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر برای پاک نگهداشتن فضای پیرامون مدارس را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در میان دانش آموزان متأسفانه مصرف ماده مخدر گل افزایش یافته است که باید درباره آموزش و پیشگیری میان جوانان اقداماتی جدی صورت گیرد، اما نباید از آموزش و پرورش توقع زیادی داشت به این دلیل که دانش آموزان در محیط خانواده آسیب دیده اند و کاهش این آسیب به تدریج امکان پذیر است.
جهان در پاسخ به آمار کشفیات مواد مخدر در اطراف مدارس اعلام کرد که این آمار را در اختیار ندارد اما از کاهش سن اعتیاد به 15سال خبر داد.
به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی میزان مصرف مواد مخدر در میان زنان افزایش یافته که علت آن وجود باور غلط لاغری با مواد مخدر است و هم اکنون در کمپ ترک اعتیاد اکبرآباد 175 زن معتاد متجاهر ساکن هستند که دوره های درمانی و بازپروری را می گذرانند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->